Arbetsförmedlingen – en myndighet under snabb förändring

Välkommen till höstens första nätverksmöte med NTK! På detta möte kommer vi att få lyssna på hur Arbetsförmedlingen förbättrar sin service genom kundmöten på distans. Effekterna som uppstår är ökad tillgänglighet, kvalitet och effektivitet

Att Arbetsförmedlingen är under en förändring kan inte komma som en överraskning för alla som följt med i nyhetsflödet den senaste tiden.

En av de saker man arbetar med är att digitalisera sitt kundmöte. Syftet med det är bland annat att underlätta för sina kunder att komma i kontakt med Arbetsförmedlingen. Att ge möjlighet för sina kunder att kunna sköta sina ärenden digitalt. Ett annat syfte är också att att minska administrationen och på så vis kunna frigöra tid för de kunder som behöver mer kvalificerade insatser.

Andelen kunder som skriver in sig själva via nätet och bokar ett första möte motsvarar 72 procent av de nyinskrivna för i år. Det är en ökning med 16 procentenheter jämfört med förra året.

Andelen arbetssökande som fyller i sina aktivitetsrapporter digitalt motsvarar 88 procent i år, en ökning med 4 procentenheter jämför med ett år sedan.

Arbetsförmedlingen ser också att de arbetssökandes besök på kontor ersätts mer och mer av digitala kontakter samt att kundnöjdheten med digitala tjänster ökar successivt.

Men hur och vad gör man? Den 1 oktober kommer Kenneth Wallin, tf Sektionschef och produktansvarig för Kundmöten på distans till NTK för att berätta mer hur man arbetar med utveckling av kundmötet i en verksamhet under snabb förändring.

 

Tid och plats

Datum: Tisdag 1 oktober
Tid: 09:00-10:00 (samling från 08:30)
Plats: The Park, Sveavägen 98, Stockholm, T-bana Rådmansgatan

För dig som kommer från ett medlemsföretag och inte kan vara på plats finns det möjlighet att vara med via Skype.

Agenda

08:30–09:00 Samling, mingel och fika
09:00–09:40 Kenneth Wallin, Arbetsförmedlingen
09:45–09:55 Frågor och diskussion
09:55–10:00 Avslut

Om Kenneth Wallin

Kenneth Wallin är tf Sektionschef och produktansvarig för Kundmöten på distans dvs Kontaktcenter plattform och telefonväxel mm.

Han har en lång och bred erfarenhet inom området och genom åren har han haft flera roller som t ex ansvarig beställare, som konsult och på leverantörssidan.

Kenneth brinner för kundservice utveckling och att möjliggöra nyttoeffekter genom praktisk användning av ny teknik.

Anmälan

Nätverksmötet är till för de på ditt företag som arbetar med telekom så ta gärna med dig några kollegor.

Nätverksmötet är gratis för dig som arbetar på ett medlemsföretag, men om du anmält dig och inte dyker upp, blir det en “no-show” avgift på 490 kr om du inte avanmält dig senast 24 timmar innan.

Om du inte tillhör ett medlemsföretag är du också välkommen, men då kostar nätverksmötet 2 000 kronor.

Sista dag för anmälan är den 27 september. Välkommen!

Anmälningsformulär

11 + 4 =