Aktuellt

Blogginlägg och nyheter från NTK
Automatisera arvet eller öka kundnöjdheten?

Automatisera arvet eller öka kundnöjdheten?

Att vi är mitt inne i ett skifte vad gäller kunder och medarbetarna och att teknikutveckling har gett oss fantastiska möjligheter kan väl ingen ha missat? Många företag, organisationer och myndigheter sitter i gammalt ”arv” från en tid då telefonin var den enda kanalen och med en förvaltning som är just förvaltning och inte utvecklande. Nya kanaler har byggts vid sidan om och hanteras på andra sätt och ofta av andra delar i organisationen.

Känns det igen?

Nu ser vi olika former av initiativ som stavas Bot’ar, RPA och AI. Tanken och ambitionen är ofta helt rätt att öka tillgängligheten och hantera enkla frågor automatiskt. Allt för att arbetsmarknaden blir mer rörlig, personalomsättningen ökar och behovet av utbildning/kompetens ökar internt. Behovet av utbildning växer också när de enkla frågorna hanteras automatiskt och kvar blir komplexa ärenden som kräver kunskap och rätt bemötande.

Två utmaningar möter varandra!

Hur kommer telefonin att se ut/fungera i framtiden då web/internet- protokoll för tal och smarta assistenter typ Google Home på allvar börjar användas? HUR kan vi göra det enklare för våra kunder/medborgare samt för medarbetarna?

Gå inte i fällan

Så här långt handlar det i huvudsak om att hitta lösningar som främst är tekniska. Men tänk efter om det är automatiseringsvägen ni ska gå eller verkligen ta tag i problemet. För det är ju ingen mening att automatisera dåliga processer och flöden. Kunderna lär inte bli gladare för att det går snabbare i en krånglig process.

De finns de som lyckats

Det finns de som ha lyckats göra verkliga lyft genom införande av AI, botar etc. NTK har fått möjlighet att få med Arbetsförmedlingen på ett nätverksmöte den 1 oktober som kan visa på hur de har lyckats i sitt projekt med att lyfta tillgänglighet och effektivitet till nya nivåer. Välkommen du med!

Jukka Ristijärvi
Styrelseledamot NTK

Nätverksmöten 2019

Nu är datum och tema klart för nästa års nätverksmöten. Vi planerar precis som i år att ha totalt fem nätverksmöten. Tre under våren och två under hösten 2019.

läs mer

Studiebesöket och nätverksmötet inställt

Nätverksmötet 27 september är inställt Tyvärr måste vi i sista minuten ställa in studiebesöket och nätverksmötet på IKEA i Malmö den 27 september. Vi återkommer med nytt datum längre fram. Vi planerar vårt nästa nätverksmöte den 23 oktober och vi återkommer med...

läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev? Vill du prenumerera på våra nyhetsbrev och få inbjudan till våra nätverksmöten? Skicka ett mail till vår generalsekreterare Alf Kjeller via denna länk så sätter vi upp dig på listan.

läs mer

Välkommen tillbaka efter semestern!

Välkommen tillbaka! Välkommen till en ny spännande höst! Om du haft ledigt i sommar önskar vi dig välkommen tillbaka.! Vi har tre spännande nätverksmöten planerade till nu i höst. Vi startar den 27 september med ett studiebesök och nätverksmöte hos IKEA  i Malmö....

läs mer

Följ oss på LinkedIn

Följ vår företagssida Du vet väl att vi finns på LinkedIn? Om du inte är här på hemsidan så ofta kanske det är bekvämare att få informationen på LinkedIn istället. Följ vår företagssida och du missar inget. Välkommen!

läs mer