NYHETER & BLOGG

Påminnelse: Nätverksmöte 13 februari

Nästa vecka kör vi årets första nätverksträff och då med trendspaning inför 2019. Sista anmälningsdag är på fredag 7 februari så har du inte anmält dig är det dags. Läs mer in nätverksmötet här. Välkommen!

Nytt nyhetsbrev ute

Nu är nyhetsbrevet för februari ute. Innehållet denna gång är bland annat inbjudan till nätverksmötet i februari och blogginlägget kring mobiltäckning och vad avsaknaden ställer till det med.

Vill du också ha våra nyhetsbrev? Kontakta oss så lägger vi upp dig på sändlistan.

Jukka Ristijärvi: Störningar i näten – dags att ta itu med problemet

Stopp i mobilnäten

Störningarna i Tele2’s nät är bara ett av problemen som ställer till det för oss alla som förlitar oss på att alltid kunna vara uppkopplade. Den här gången var störningen mycket omfattande och det är oklart vad som hände.

Nu är det ju inte bara Tele2 som har störningar, även de andra har till och från problem i sina nät. PTS, MSB och andra myndigheter kommer naturligtvis tillsammans med operatörerna att gå till botten med orsakerna. Nya krav kommer att ställas och rutiner omarbetas.

– Ska vi då gå tillbaka till den gamla analoga kopparbaserade fasta telefonin? Nej, naturligtvis är inte detta ett alternativ!

Men vi ser nu i media rapporter om vilka konsekvenser störningarna får och osäkerheten, förvirringen spekulationerna ökar.

Frågan har enligt min mening två bottnar:

  1. Vad gör operatörerna och myndigheterna för att vi ska få robusta nät?
  2. Vad gör kunderna för att inte ska drabbas eller att avbrott inte får för stora konsekvenser?

Självklart ska vi som kunder kunna förlita oss på att operatörerna tillhandahåller nät som vi kan lita på. Vi får verkligen hoppas att myndigheterna får det politiska stödet som de behöver för att driva frågorna på allvar. Här sätta våra förhoppningar till att Anders Ygeman tar sitt jobb på allvar och inte bara en möjlighet att komma in i finrummet igen.

Den andra frågan om vad vi som kunder, företagare, organisationer och offentlig verksamhet ska göra är att inte längre blint lita på att näten fungerar. Det jag menar är att vi måste börja jobba med riskanalyser, alternativa lösningar och säkerställa att kritiska funktioner kan fortsätta.

– Det spelar väl ingen större roll om en enskild tjänsteman på kommunen inte kan ringa eller surfa men konsekvensen av att trygghetslarmen inte fungerar har en helt annan magnitud. Jag räknar med att vi snart kommer att se i något av börsbolagens årsredovisningar att det blev förlust istället för vinst – och det berodde på att de inte kunde komma åt nätet. Jag vill se den börs VDn förklara sig i nyheterna.

Nätverket för Telekomanvändare – NTK har detta högst upp på agendan. Som den enda oberoende intresseorganisationen fokuserar vi på hur våra medlemmar kan utnyttja digitaliseringens möjligheter samtidigt som vi sätter Telekommunikation i centrum.

Jukka Ristijärvi
Medlem i styrelsen för NTK sam VD på Telemanagement

Följ oss på LinkedIn

Följ oss på LinkedIn

Följ vår företagssida

Du vet väl att vi finns på LinkedIn? Om du inte är här på hemsidan så ofta kanske det är bekvämare att få informationen på LinkedIn istället. Följ vår företagssida och du missar inget. Välkommen!

Inbjudan: Spaning och trender 2019 och framåt

Vart är vi på väg? Välkommen på ett nätverksmöte med trendspaning inför 2019

Vart är vi på väg? Välkommen på ett nätverksmöte med trendspaning inför 2019

Välkommen på ett nätverksmöte med trender och spaningar framåt

Telekom, är det nu det händer? Vi står inför oroliga tider på många sätt, konjunkturer som vänder, politisk osäkerhet och globala utmaningar. Under många år har vi sagt att nu händer det. Mycket har passerat i hype-kurvan, en del har blivit av och annat har inte lyft.

Men det är under allvaret som prövningarna kommer och nu ser vi att saker börjar hända på riktigt. Tekniker som vi pratade om tidigare blir nu väl fungerande funktioner. Några exempel som vi har sett lanseras stort är t ex eSim, Botar, AI, 5G och mycket mer.

Bertil Nordlund och Jukka Ristijärvi har analyserat marknaden och ställt samman de starkaste trenderna för 2019 och framåt som vi har att förhålla oss till.

Jukka Ristijärvi och Bertil Nordlund. Foto: Alf Kjeller

Innehåll

Bertil Nordlund, Knowit och Jukka Ristijärvi, Telemanagement har analyserat marknaden och ställt samman de starkaste trenderna för 2019 och framåt som vi har att förhålla oss till. På nätverksmötet kommer dessa att presenteras tillsammans med handfasta råd.


Agenda

08:30-09:00 Samling och mingel
09:00-09:45 Bertil Nordlund och Jukka Ristijärvi: Spaning och trender 2019 och framåt
09:45-09:55 Frågor och diskussion
09:55-10:00 Avslut


Tid och plats

Datum: Onsdagen 13 februari
Tid: 09:00-10:00
Plats: The Park, Sveavägen 98, Stockholm


Välkommen med din anmälan genom ett mail till vår generalsekreterare Alf Kjeller via denna länk.

Nätverksmötet är till för de på ditt företag som arbetar med telekom så ta gärna med dig några kollegor. Nätverksmötet är gratis för dig som arbetar på ett medlemsföretag, men om du anmält dig och inte dyker upp, blir det en ”no-show” avgift på 490 kr om du inte avanmält dig senast 24 timmar innan. Om du inte tillhör ett medlemsföretag är du också välkommen, men då kostar nätverksmötet 2 000 kronor. Sista dag för anmälan är den 7 februari.

Om du inte kan närvara på plats finns det möjlighet att närvara via Skype.

Välkommen!

Nytt nyhetsbrev ute

Nu är årets första nyhetsbrev – NTK-Nytt- ute. Ur innehållet denna gång.

  • Välkommen till ett spännande och välfyllt 2019!
  • Save the date – datum för nätverksmöten 2019
  • Kort rapport från nätverksmötet 29 november

Våra nyhetsbrev utkommer ett par gånger per år innehåller mestadels sammanfattningar från de senaste nyheterna och inläggen från webben.

Prenumerera

Om du vill prenumerera på nyhetsbrev, erbjudanden och inbjudningar till våra nätverksmöten och liknande så skicka ett mail till oss. Du kan när som helst avbryta din prenumeration om du ångrar dig senare.

Bytt plats på teman

Datum för nätverksmöten 2019

Det blir 5 spännande nätverksmöten nästa år

I och med de problem med strömförsörjning och dess påverkan har vi planerat om vårent nätverksmöten. Vi har flyttat fram ämnet kring strömfösörjning och mobil täckning så det kommer vi prata om i april redan.

Planeringen inför året ser ut därför som följer:

13 februari

Tema: “Trender och spaning inför 2019” Våra egna “spanarna på Hill Street”, Bertil Nordlund och Jukka Ristijärvi leder ett samtal kring de trender vi ser. Inbjudan kommer ut i nästa vecka.

8 april

Tema: “Mobil täckning och tillgänglighet till nät”. Detta eviga gissel. (Obs flyttat från 4 juni)

4 juni

Tema: “Varför är man rädd att svara i telefonen?”. I samband med detta nätverksmöte hålls också vårt årsmöte. (Obs flyttat från 8 april)

1 oktober

Tema: “Varför vill vi inte ha direktkontakt med våra kunder?” Om automatisering och AI (Artificiell Intelligens) inom kundservice och kundsupport.

5 december

Tema: “Får man skicka en önskelista till tomten?” Om juridik, GDPR, regulatoriska direktiv och annat som rör till det för oss.

Studiebesök

Precis som i år har vi planer på att försöka ordna några studiebesök. Information kommer.

Välkommen till ett nytt år med NTK

Välkommen till ett nytt år med NTK säger Bertil Nordlund, NTKs ordförande

Välkommen till ett nytt år med NTK säger Bertil Nordlund, NTKs ordförande

Välkommen till ett spännande och välfyllt 2019!

Nu har vi fyllt Nätverket för Telekomanvändare – NTK med en massa spännande saker inför 2019. Vi kommer spana in i framtiden, kolla hur de verktyg vi använder för kommunikation förändrar vårt beteende, få koll på den senaste tekniken, följa upp hur säkerhet och integritet värnas och mycket, mycket mer.

Du som medlem har i NTK en unik möjlighet att till en överkomlig kostnad få del av allt det senaste, men också en gemenskap som delar med sig av sina erfarenheter och som du kan dela med dig till.

Jag tror att vi människor alltid har efterfrågat mer kommunikation än vad våra verktyg har möjliggjort. Från grottmålningar i Frankrike via hällristningar i Bohuslän till en iPhone i fickan.

Vår förmåga att kommunicera har alltid varit en konkurrensfördel, både privat och professionellt. Idag handlar, kommunicerar, underhåller, umgås och jobbar vi i mobilen. Så, det är nog ingen tillfällighet att mobiltelefonen är världens mest sålda produkt, nästan 1,5 miljarder mobiltelefoner beräknas ha sålts under 2018.

I världen finns det dessutom fler mobilabonnemang än människor. En produkt vi klarade oss helt utan för ca 25 år sedan! Hur är det möjligt? Har det påverkat oss? Blev det bättre? Vad kommer härnäst? Vår vilja och vår drivkraft till att tillsammans bli bättre med hjälp av varandra och genom att kommunicera tar aldrig slut.

NTK är med andra ord mer relevant än någonsin och du än mer välkommen. Nästa nätverksmöte är den 13 februari. Vi ses!

Bertil Nordlund
Ordförande

Uppskattat nätverksmöte kring GDPR

Bild på Pernilla Norman, Advokatfirman LexIT

Pernilla Norman, Advokatfirman LexIT. Foto: Alf Kjeller

Det var ett uppskattat nätverksmöte i november då Pernilla Norman från Advokatfirman LexIT besökte NTK för ett nätverksmöte med GDPR i fokus. Det Pernilla bland annat tog upp vad som hänt under första halvåret med GDPR och vad händer nu. Pernilla tog också upp kring vad företag och organisationer har gjort för att anpassa sig till GDPR och vad behöver man göra.

Framförallt pratade vi lite extra på hur GDPR hanteras i telekom- och voice-lösningar. Det är ju kanske mer personuppgifter som lagras och hanteras än vi tror. Bland det vi diskuterade var om vi kunde fortsätta använda frånvaroorsaker som “Sjukdom” och “Vård av barn”?

Så vad har hänt?

Bland annat har följande hänt sedan EU:s Dataskyddsförordning infördes i maj:

Fyra anmälningar gjordes mot Facebook, Instagram, Whatsapp & Google Android – av ”None Of Your Business” (grundad av Max Schrems) för “framtvingat samtycke”. Anmälningar mot Apple, Amazone, LinkedIn, Facebook & Google, inkl Gmail, YouTube och Sök) – av ”La Quadrature du Net” för ”framtvingat samtycke”. Coca-Cola har meddelat ca 8.000 anställda att man i september 2017 råkat ut för en incident i form av att en tidigare anställd har stulit en extern hårddisk.

Datainspektionen har bland annat slutfört en granskning av att Dataskyddsombud finns på plats på 400 myndigheter och företag. Bland annat teleoperatörer. De upptäckte brister i 16% av de granskade verksamheterna och har utfärdat 57 reprimander. De har också en pågående granskning av personuppgiftsbiträdesavtal samt gränsdragningen mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde.

Utblick i Europa

I Portugal har deras motsvarighet till Datainspektionen bötfällt sjukhus på 400 000 Euro för bristfällig hantering av behörigheter i patientjournalsystem

Franska motsvarigheten till Datainspektionen har agerat mot två start-ups inom reklambranschen. Båda företagen hade utvecklat sk ”tracking tools” som kartlägger användarnas geografiska positioner redan innan något samtycke gavs. Dessutom fordrades samtycke för att man skulle kunna ladda ner App:en.

Holländska motsvarigheten till Datainspektionen har ådömt Uber 600 000 Euro i böter och Brittiska motsvarigheten till Datainspektionen har utfärdat böter på 385.000 pund för att Uber år 2016 inte ha rapporterat en incident i tid. Incidenten påverkade 174.000 holländare, 2,7 miljoner britter och 57 miljoner “world wide”.

British Airways var utsatt för hackerattack i september 2018. Minst 600 000 kunder kan ha fått uppgifter om namn, faktureringsadress, kortnummer och säkerhetskod stulna. Ytterligare 108.000 personer har fått uppgifter förutom CVV-nummer stulna. British Airways har meddelat alla berörda.

På Irland har deras motsvarighet till Datainspektionen undersökt exakt hur mycket data Twitter samlar in om sina användare via sitt förkortningssystem för länkar.

Vad säger företagen då?

Man upplever regelverket som krångligt och inte ändamålsenligt. Det finns en rädsla för att behöva sluta behandla uppgifter. Inledningsvis har det varit stort fokus på Personuppgiftsbiträdesavtal och på samtycke. Det har också varit stort fokus på info om integritetspolicys, cookie-hantering och liknande.

Det finns en stor osäkerhet om vad som ska anmälas till Datainspektionen som incident. I september hade det kommit in ca 1 100 anmälningar. Företagen upplever att de fått färre begäran om information, radering etc än de väntade.

Över lag finns det fortfarande stor osäkerhet, mycket bestämda uppfattningar och mycket mytbildningar kring förordningen.

Om GDPR

I maj började EU:s Dataskyddsförordning (vanligen kallad GDPR efter den engelska benämningen General Data Protection Regulation) tillämpas. Det nya regelverket ställer stora krav på hur personuppgifter hanteras.

EU:s Dataskyddsförordning har två stora syften som man kanske glömmer bort. Bland annat är ett av syftena fri rörlighet – att ta bort hinder mot fri rörlighet av data inom EU. Ett annat syfte är mänskliga rättigheter – att tillförsäkra en hög nivå av skydd för personlig integritet

Om Pernilla Norman

Nätverksmötet leddes av Pernilla Norman, advokat på Advokatfirman LexIT. Pernilla har lång erfarenhet av juridiken kring IT och telekommunikation. Vid sidan av advokatyrket forskar Pernilla i EU-rätt på Stockholms universitet. Hon har också skrivit ett antal böcker och artiklar, främst om upphandling och avtalsreglering av IT och telekommunikation.

Mer information

Om du är intresserad av att få ta del av det som presenterades så kontakta oss. Om vill komma i kontakt med Pernilla Norman på Advokatfirman LexIT så är du självklart välkommen att kontakta henne direkt.

Nästa nätverksmöte

Nästa nätverksmöte som NTK har är den 13 februari och då kommer vi titta framåt med trendspaningar inför 2019.

Sammanfattningen är gjord av Alf Kjeller.

God Jul och Gott nytt år!

Vi tackar för i år och önskar er alla en God Jul och ett Gott nytt år!

Vi ses under 2019 för nya spännande nätverksmöten!

Telefon & E-post

08-660 09 90
alf[a]telekomanvandare.se

Följ oss på LinkedIn