NYHETER & BLOGG

Påminnelse: Nätverksmöte 8 april

Vi blir mer och mer beroende av elen. Men vad gör vi när det blir ett längre avbrott?

Vi blir mer och mer beroende av elen. Men vad gör vi när det blir ett längre avbrott?

Välkommen till nätverksmöte 8 april

Hur påverkas vårt gemensamma behov av digitala tjänster och ständig uppkoppling när det blir mörkt överallt under lång tid? Inget internet, ingen mobil täckning, ingen möjlighet att ladda? Vad händer då?

Ja – i det läget är det inte bara våra ungdomar som klättrar på väggarna när de digitala nätverken slocknar. För många verksamheter kan det också vara riktigt tufft att klara vardagen utan tillgång till digitala tjänster – det kan till och med hota hela verksamheten om det vill sig illa.

Magnus Wallin, Räddningschef, Norrtälje Kommun, gästar oss och berättar mer om vilka erfarenheter man gjort efter stormen Alfrida och det långa strömavbrott man drabbades av i samband med detta.

Medverkar gör även Ola Andersson som är säkerhetsstrateg inom Norrtälje Kommun. Ola berättar om vilka strategiska åtgärder man planerar inom Norrtälje kommun för att t ex upprätthålla en bra kommunikation även när samhället utsätts för denna typ av påfrestning.

Vad har varit bra respektive bristfälligt när det gäller samverkan med teleoperatörerna i deras region?

Därefter diskuterar vi i paneldiskussion:

  • Vilka krav kan man ställa på mobiloperatörerna och kraftbolagen efter händelser som denna?
  • Vilka åtgärder kan kommuner, företagare och privatpersoner själva vidta för att förbygga att alla viktiga funktioner upphör att fungera samtidigt?

Välkomna!

/Styrelsen för NTK


Tid och plats

Datum: Måndagen den 8 april
Tid: 14:00-16:30
Plats: The Park, Sveavägen 98, Stockholm


Anmälan

Välkommen med din anmälan genom ett mail till vår generalsekreterare Alf Kjeller via denna länk. Sista anmälningsdag är den 4 april.

Nätverksmötet är till för de på ditt företag som arbetar med telekom så ta gärna med dig några kollegor. Nätverksmötet är gratis för dig som arbetar på ett medlemsföretag, men om du anmält dig och inte dyker upp, blir det en ”no-show” avgift på 490 kr om du inte avanmält dig senast fredagen 4 april.

Om du inte tillhör ett medlemsföretag är du också välkommen att närvara, men då kostar nätverksmötet 2 000 kronor.

Om du tillhör ett medlemsföretag och inte kan närvara på plats finns det möjlighet att närvara via Skype.


Mer info

Se mer info på vår hemsida – följ länk:

https://www.telekomanvandare.se/medlemsmote/stromlost-och-inget-tut-i-luren-vad-gor-vi/

Prenumerera på våra nyhetsbrev?

Prenumerera på våra nyhetsbrev?

Vill du prenumerera på våra nyhetsbrev och få inbjudan till våra nätverksmöten?

Skicka ett mail till vår generalsekreterare Alf Kjeller via denna länk så sätter vi upp dig på listan.

Inbjudan: Strömlöst och inget tut i luren!!! Vad gör vi?

Vi blir mer och mer beroende av elen. Men vad gör vi när det blir ett längre avbrott?

Vi blir mer och mer beroende av elen. Men vad gör vi när det blir ett längre avbrott?

Välkommen till nätverksmöte 8 april

Hur påverkas vårt gemensamma behov av digitala tjänster och ständig uppkoppling när det blir mörkt överallt under lång tid? Inget internet, ingen mobil täckning, ingen möjlighet att ladda? Vad händer då?

Ja – i det läget är det inte bara våra ungdomar som klättrar på väggarna när de digitala nätverken slocknar. För många verksamheter kan det också vara riktigt tufft att klara vardagen utan tillgång till digitala tjänster – det kan till och med hota hela verksamheten om det vill sig illa.

Magnus Wallin, Räddningschef, Norrtälje Kommun, gästar oss och berättar mer om vilka erfarenheter man gjort efter stormen Alfrida och det långa strömavbrott man drabbades av i samband med detta.

Medverkar gör även Ola Andersson som är säkerhetsstrateg inom Norrtälje Kommun. Ola berättar om vilka strategiska åtgärder man planerar inom Norrtälje kommun för att t ex upprätthålla en bra kommunikation även när samhället utsätts för denna typ av påfrestning.

Vad har varit bra respektive bristfälligt när det gäller samverkan med teleoperatörerna i deras region?

Därefter diskuterar vi i paneldiskussion:

  • Vilka krav kan man ställa på mobiloperatörerna och kraftbolagen efter händelser som denna?
  • Vilka åtgärder kan kommuner, företagare och privatpersoner själva vidta för att förbygga att alla viktiga funktioner upphör att fungera samtidigt?

Välkomna!

/Styrelsen för NTK


Tid och plats

Datum: Måndagen den 8 april
Tid: 14:00-16:30
Plats: The Park, Sveavägen 98, Stockholm


Anmälan

Välkommen med din anmälan genom ett mail till vår generalsekreterare Alf Kjeller via denna länk. Sista anmälningsdag är den 4 april.

Nätverksmötet är till för de på ditt företag som arbetar med telekom så ta gärna med dig några kollegor. Nätverksmötet är gratis för dig som arbetar på ett medlemsföretag, men om du anmält dig och inte dyker upp, blir det en ”no-show” avgift på 490 kr om du inte avanmält dig senast fredagen 4 april.

Om du inte tillhör ett medlemsföretag är du också välkommen att närvara, men då kostar nätverksmötet 2 000 kronor.

Om du tillhör ett medlemsföretag och inte kan närvara på plats finns det möjlighet att närvara via Skype.


Mer info

Se mer info på vår hemsida – följ länk:

https://www.telekomanvandare.se/medlemsmote/stromlost-och-inget-tut-i-luren-vad-gor-vi/

Strömlöst och inget tut i luren!!! Vad gör vi?

Inget internet, ingen mobil täckning, ingen möjlighet att ladda?

Ja – i det läget är det inte bara våra ungdomar som klättrar på väggarna när de digitala nätverken slocknar. För många företag kan det också vara riktigt tufft att klara vardagen utan tillgång till digitala tjänster – det kan till och med hota hela verksamheten om det vill sig illa.

Hur påverkas vårt gemensamma behov av digitala tjänster och ständig uppkoppling när det blir mörkt överallt under lång tid?

Under det senaste decenniet har vi i Sverige varit tämligen förskonade från längre strömavbrott men under den här hösten och vintern har vi alla fått en smärtsam påminnelse om sårbarheten i flera av våra viktiga samhällsfunktioner som bygger på digitala tjänster.

Vissa kommuner på den svenska östkusten var strömlösa i uppåt tre veckor! Det kändes nästan utopiskt innan det inträffade för oss som bor i ett välfärdsland år 2019 – nästan på dagen 40 år efter det att Tage Danielsson utfört sin berömda monolog om sannolikhet gällande reaktorhaveriet vid kärnkraftverket i Harrisburg.

Vi ser nu att många funktioner är dåligt förberedda och har undermåliga skydd mot ett scenario som ligger bortom reservkraft och backup via batteri. Det är ingen slump att SVT kör serien ”Nedsläckt land” i skrivande stund.

Så frågan är – vad händer nu och vad har vi lärt oss av senaste tidens händelser?

  • Går utbyggnaden av avbrottssäkra mobila nät i takt med nedrustningen av kopparnätet eller riskerar någon att få ett glapp i tillgången på kommunikation?
  • Kommer PTS och Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) att understryka dessa områden mer i sin information till allmänheten i framtiden?
  • Vilka krav ställs på våra mobiloperatörer som en följd av detta?

Den senaste tidens långa avbrott av elförsörjning väcker många frågor för alla som på olika sätt tar tillgången på robusta system för givet.

På NTK:s nästa nätverksmöte den 8 april belyser vi ett antal av punkterna ovan och delar erfarenheter och tips till nytta för dig – såväl på jobbet som hemma.

Boka av eftermiddagen den 8 april i din kalender redan nu. Inbjudan kommer inom kort.

Påminnelse: Nätverksmöte 13 februari

Nästa vecka kör vi årets första nätverksträff och då med trendspaning inför 2019. Sista anmälningsdag är på fredag 7 februari så har du inte anmält dig är det dags. Läs mer in nätverksmötet här. Välkommen!

Nytt nyhetsbrev ute

Nu är nyhetsbrevet för februari ute. Innehållet denna gång är bland annat inbjudan till nätverksmötet i februari och blogginlägget kring mobiltäckning och vad avsaknaden ställer till det med.

Vill du också ha våra nyhetsbrev? Kontakta oss så lägger vi upp dig på sändlistan.

Jukka Ristijärvi: Störningar i näten – dags att ta itu med problemet

Stopp i mobilnäten

Störningarna i Tele2’s nät är bara ett av problemen som ställer till det för oss alla som förlitar oss på att alltid kunna vara uppkopplade. Den här gången var störningen mycket omfattande och det är oklart vad som hände.

Nu är det ju inte bara Tele2 som har störningar, även de andra har till och från problem i sina nät. PTS, MSB och andra myndigheter kommer naturligtvis tillsammans med operatörerna att gå till botten med orsakerna. Nya krav kommer att ställas och rutiner omarbetas.

– Ska vi då gå tillbaka till den gamla analoga kopparbaserade fasta telefonin? Nej, naturligtvis är inte detta ett alternativ!

Men vi ser nu i media rapporter om vilka konsekvenser störningarna får och osäkerheten, förvirringen spekulationerna ökar.

Frågan har enligt min mening två bottnar:

  1. Vad gör operatörerna och myndigheterna för att vi ska få robusta nät?
  2. Vad gör kunderna för att inte ska drabbas eller att avbrott inte får för stora konsekvenser?

Självklart ska vi som kunder kunna förlita oss på att operatörerna tillhandahåller nät som vi kan lita på. Vi får verkligen hoppas att myndigheterna får det politiska stödet som de behöver för att driva frågorna på allvar. Här sätta våra förhoppningar till att Anders Ygeman tar sitt jobb på allvar och inte bara en möjlighet att komma in i finrummet igen.

Den andra frågan om vad vi som kunder, företagare, organisationer och offentlig verksamhet ska göra är att inte längre blint lita på att näten fungerar. Det jag menar är att vi måste börja jobba med riskanalyser, alternativa lösningar och säkerställa att kritiska funktioner kan fortsätta.

– Det spelar väl ingen större roll om en enskild tjänsteman på kommunen inte kan ringa eller surfa men konsekvensen av att trygghetslarmen inte fungerar har en helt annan magnitud. Jag räknar med att vi snart kommer att se i något av börsbolagens årsredovisningar att det blev förlust istället för vinst – och det berodde på att de inte kunde komma åt nätet. Jag vill se den börs VDn förklara sig i nyheterna.

Nätverket för Telekomanvändare – NTK har detta högst upp på agendan. Som den enda oberoende intresseorganisationen fokuserar vi på hur våra medlemmar kan utnyttja digitaliseringens möjligheter samtidigt som vi sätter Telekommunikation i centrum.

Jukka Ristijärvi
Medlem i styrelsen för NTK sam VD på Telemanagement

Följ oss på LinkedIn

Följ oss på LinkedIn

Följ vår företagssida

Du vet väl att vi finns på LinkedIn? Om du inte är här på hemsidan så ofta kanske det är bekvämare att få informationen på LinkedIn istället. Följ vår företagssida och du missar inget. Välkommen!

Inbjudan: Spaning och trender 2019 och framåt

Vart är vi på väg? Välkommen på ett nätverksmöte med trendspaning inför 2019

Vart är vi på väg? Välkommen på ett nätverksmöte med trendspaning inför 2019

Välkommen på ett nätverksmöte med trender och spaningar framåt

Telekom, är det nu det händer? Vi står inför oroliga tider på många sätt, konjunkturer som vänder, politisk osäkerhet och globala utmaningar. Under många år har vi sagt att nu händer det. Mycket har passerat i hype-kurvan, en del har blivit av och annat har inte lyft.

Men det är under allvaret som prövningarna kommer och nu ser vi att saker börjar hända på riktigt. Tekniker som vi pratade om tidigare blir nu väl fungerande funktioner. Några exempel som vi har sett lanseras stort är t ex eSim, Botar, AI, 5G och mycket mer.

Bertil Nordlund och Jukka Ristijärvi har analyserat marknaden och ställt samman de starkaste trenderna för 2019 och framåt som vi har att förhålla oss till.

Jukka Ristijärvi och Bertil Nordlund. Foto: Alf Kjeller

Innehåll

Bertil Nordlund, Knowit och Jukka Ristijärvi, Telemanagement har analyserat marknaden och ställt samman de starkaste trenderna för 2019 och framåt som vi har att förhålla oss till. På nätverksmötet kommer dessa att presenteras tillsammans med handfasta råd.


Agenda

08:30-09:00 Samling och mingel
09:00-09:45 Bertil Nordlund och Jukka Ristijärvi: Spaning och trender 2019 och framåt
09:45-09:55 Frågor och diskussion
09:55-10:00 Avslut


Tid och plats

Datum: Onsdagen 13 februari
Tid: 09:00-10:00
Plats: The Park, Sveavägen 98, Stockholm


Välkommen med din anmälan genom ett mail till vår generalsekreterare Alf Kjeller via denna länk.

Nätverksmötet är till för de på ditt företag som arbetar med telekom så ta gärna med dig några kollegor. Nätverksmötet är gratis för dig som arbetar på ett medlemsföretag, men om du anmält dig och inte dyker upp, blir det en ”no-show” avgift på 490 kr om du inte avanmält dig senast 24 timmar innan. Om du inte tillhör ett medlemsföretag är du också välkommen, men då kostar nätverksmötet 2 000 kronor. Sista dag för anmälan är den 7 februari.

Om du inte kan närvara på plats finns det möjlighet att närvara via Skype.

Välkommen!

Nytt nyhetsbrev ute

Nu är årets första nyhetsbrev – NTK-Nytt- ute. Ur innehållet denna gång.

  • Välkommen till ett spännande och välfyllt 2019!
  • Save the date – datum för nätverksmöten 2019
  • Kort rapport från nätverksmötet 29 november

Våra nyhetsbrev utkommer ett par gånger per år innehåller mestadels sammanfattningar från de senaste nyheterna och inläggen från webben.

Prenumerera

Om du vill prenumerera på nyhetsbrev, erbjudanden och inbjudningar till våra nätverksmöten och liknande så skicka ett mail till oss. Du kan när som helst avbryta din prenumeration om du ångrar dig senare.

Telefon & E-post

08-660 09 90
alf[a]telekomanvandare.se

Följ oss på LinkedIn